AIDA
Pak een boek over marketing en al na enkele bladzijden gelezen te hebben wordt u al geconfronteerd met de term AIDA. En nee, dat heeft niets met de bekende opera van Verdi te maken. Het is waarschijnlijk de meest gebruikte en misbruikte term binnen de marketingwereld. Dus als er één of andere adviseur opduikt die diensten op dit gebied aan u als kunstenaar wil verkopen, dan is het goed als u weet waar hij het over heeft.
AIDA is een acroniem, een nieuw woord dat ontstaat door letters uit de woorden van een korte zin te pakken. We zien dan dat AIDA staat voor de vier woorden "Attention, Interest, Desire, and Action".
Het juiste gebruik van deze vier begrippen is dan de manier waarop een klant gemotiveerd moet worden om uiteindelijk tot kopen van uw kunstwerk over te gaan.
- Eerst moet de aandacht (Attention) worden getrokken.
- Dan moet er interesse (Interest) gewekt worden.
- Die interesse moet overgaan in de wens (Desire) om het product echt te bezitten en die wens moet uiteindelijk leiden tot het nemen van actie (Action). In het geval van een kunstenaar dus het aankopen van het kunstwerk.
Op zich is gemakkelijk in te zien dat het verkoopproces zo moet verlopen. Maar er wordt nogal eens vanaf geweken.
AIDA in de beeldende kunst
Sowieso zullen de kunstwerken aan de klant getoond moeten worden wil je ooit aan de eis van (Attention) kunnen voldoen. Daarmee heb je de grootste problemen van de kunstmarketing direct te pakken, namelijk het zichtbaar worden van de kunstenaar en zijn kunstwerken. Daar zijn wel technieken voor maar het is een wereld apart.
Weet iemand wat je als kunstenaar kunt leveren, dan moet je hem er echt voor interesseren. (Interest) Dat betekent bewerken van de klant, vooral door op diens emotie in te spelen. Dat is niet eenvoudig. Zeker als het schriftelijk moet, bijvoorbeeld op een website, in een folder, brochure, catalogus en dergelijke. Dan zien we al heel snel dat we een goede copywriter nodig hebben. Goede verkooptekst schrijven is een vak.
Als de copywriter zijn werk goed heeft gedaan dan is er emotie losgeweekt die moet leiden tot de wens tot bezitten. Dan is er een grote hobbel genomen. Dan moet het koopproces zo eenvoudig als maar zijn kan gemaakt worden. Geen moeilijke koop-, betaal- of afleveringsprocedure. Want als dat een nieuwe hobbel is, dat zal de met zoveel moeite geworven klant met een beetje pech nog steeds afhaken en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Kortom, AIDA is een oude techniek die op zich wel werkt. Maar voor de beeldende kunstenaar lost het vrij weinig problemen op.