maandag 20 oktober 2014

Vijf copywriting tips

Vijf copywriting tips

 

1. Gebruik "geheim" en "vertrouwelijk"

Veel van uw bezoekers zijn nieuwsgierig naar zaken die hun huidige stijl van leven kunnen beïnvloeden en waar ze nu het bestaan nog niet van kennen. Gebruik daarom woorden als "geheim" en "vertrouwelijk" in uw advertenties en verkoopteksten. Ze zorgen voor een sfeer van geheimzinnigheid. Alsof een onbekende grootheid allerlei dingen aan het verbergen is die de lezer toch eigenlijk wel graag zou leren kennen.En als het nu ook nog duidelijk is dat openbaring van deze geheimen slechts een muisklik verwijderd is, dan is de kans op die muisklik redelijk groot!

 

 

2. Een copywriter laat de klant kiezen

Geef uw klanten in volop mogelijkheden om te keuzes te maken in uw verkoopteksten. De meeste mensen hebben er een hekel aan om door iemand gestuurd gestuurd te worden. En gecontroleerd worden is zo mogelijk nog wel een graadje erger. Dus moeten de lezers het gevoel krijgen dat ze zelf alles onder controle hebben. Het toevoegen van keuzemogelijkheden geven dat gevoel van controle. Immers, door zelf te kiezen kun je zeker gevoelsmatig de zaken in een gewenste richting sturen. 

U kunt bijvoorbeeld meerdere manieren geven, om meer informatie te vinden en die ook te bereiken. U kunt meerdere manieren om te bestellen aanbieden. U kunt een simpele, een standaard en een "de luxe" versie aanbieden. 

Een kunstenaar kan een schilderij puur als doek aanbieden, of ingelijst in een simpele lijst of een luxe versie in een gouden kroonlijst. 

Denk ook aan verschillende manieren om te betalen. Het lijken kleine en triviale zaken maar ze hebben wel degelijk invloed op degene die uw website bezoekt.

 

3. Gebruik bij uw copywriting veel kopregels

Gebruik veel kopregels in uw verkoopteksten. omdat mensen die tekst nu eenmaal graag even globaal doorlezen, om een eerste indruk van uw artikel te krijgen. Zorg ook voor flink verschillende koppen die inderdaad een aandrang kunnen geven om echt te gaan lezen. Dus laat uw tussenkoppen nieuwsgierigheid wekken. Denk daarbij aan vragen die u de lezer stelt, aanbiedingen die u doet, statistieken die u laatr zien, onthullingen die u gaat doen en dergelijke. Als uw advertentieteksten maar de nieuwsgierigheid van de lezer opwekken en hem aanmoedigen om de rest van het artikel te lezen. Dan is het goed.

Een extra effectieve manier om aandacht te trekken is om de kopregels om te zetten in afbeeldingen die de tekst bevatten. Dat geeft u op een simpele manier veel mogelijkheden om allerlei in het oog lopende variaties te maken. Zorg wel dat de afbeeldingen voldoen aan de SEO regels. Het kan in uw voordeel werken om afbeeldingen tussen uw verkoopteksten te gebruiken, bijvoorbeeld om verschillende artikelen van elkaar te scheiden. U vindt hier een goed voorbeeld van op het weblog Jetje's dag (https://jetjesdag.blogspot.com)

 

4. Benadruk de veiligheid in uw adcopy

Sla de krant open en je leest over internetfraude, phishing, gedoe met valse rekeningnummers of echte rekeningnummers die juist gestolen worden en noem alle narigheid maar op. Mensen voelen zich door al deze waarschuwingen en soms zinloze paniekzaaierij vaak helemaal niet veilig meer, als ze online zijn. En dat is iets waar u in uw verkoopteksten op in kunt spelen. Vertel uw onzekere klanten daarom alles over de uitstekende beveiligingen die ingebouwd zijn in uw product. En hoe veilig en goed beveiligd uw bestelprocedure wel niet is. Laat zoveel mogelijk zien dat er bij u vrijwel niets mis kan gaan en probeer daar ook overtuigend  en geef mogelijkheden om in te grijpen als er toch iets mis mocht gaan. Zorg ervoor dat men u altijd kan bereiken als er toch iets verkeerd gaat.

 

5. Voorkom overbodige tekst bij copywriting

Goede en overtuigende tekst om te verkopen is belangrijk voor elk bedrijf en zeker ook voor kunstenaars. Veel kunstenaars zijn gewend om hun beelden en afbeeldingen voor hen te laten spreken. Maar in de internetsfeer komen we daar niet zo ver mee. Tekst is nodig. Goede tekst is van wezenlijk belang. We leggen daar op dit weblog regelmatig de nadruk op. Maar teveel tekst is ook weer niet goed want een enorm lang verhaal lokt niet uit om te lezen. Elk woord en elke zin die we gebruiken dient uiteindelijk enig nut te hebben. Want zoveel tijd om de klant te overtuigen met onze verkoopteksten  hebben we niet. We mogen die kostbare tijd niet aan geneuzel verspillen. 

Elk woord dat er in uw verkooptekst staat,  telt mee om te helpen om de klant te overtuigen. En het lezen moet voor onze klant zo gemakkelijk mogelijk zijn. Gebruik daarom korte zinnen. Gebruik korte en vooral bekende woorden. Zorg dat de lezer er geen woordenboek bij uw teksten nodig heeft. Ga niet zitten showen hoeveel vreemde woorden u kent. Een ander kent ze mogelijk niet. Woorden die uw boodschap ondersteunen en die een zekere emotie of gevoel bij de lezer op moeten roepen moet u onderstrepen, dik drukken, van een gele marker voorzien en dergelijke. Dat zijn de belangrijke woorden. Die moet de klant uiteindelijk tot actie aanzetten. Bijvoorbeeld tot het kopen van uw kunstwerken. Tenslotte maakt u ze als kunstenaar toch om ze te verspreiden, nietwaar?

Als u deze vijf punten in uw verkoopteksten meeneemt worden uw teksten in elk geval al meer op hun doel gericht en zal het effect op uw lezers aanzienlijk groter worden.