Belangrijke tips voor het opstellen van persberichten door kunstenaars
Een persbericht schrijven is onmisbaar voor de zichtbare kunstenaar. Hebt u iets bijzonders gemaakt? Laat het weten. Maar de manier waarop je het doet is wel degelijk van belang. Daarom een stukje over persberichten schrijven voor kunstenaars. Aanleidingen om de publiciteit te zoeken als kunstenaar met behulp van een persbericht zijn er meer dan voldoende.
Denk bij onderwerpen voor persberichten bijvoorbeeld aan een nieuw opvallen kunstwerk, een expositie van uzelf of waar kunst van u te zien is, een boek dat over u of uw kunst verschijnt, een reportage over uw kunst op de televisie. Er is met enige moeite en wat creatief denken meer dan voldoende te vinden.
En het schrijven van persberichten is een uitstekende manier om uw zichtbaarheid als kunstenaar eens flink op een hoger niveau te tillen. Want het is uiteindelijk wel die zichtbaarheid die één van de grootste factoren voor uw bekendheid zal gaan worden. En een goed artikel in een krant kan daar wonderen bij doen. Als u succes heeft met het schrijven van uw persbericht dan zal het beslist ook effectief blijken te zijn.
Direct, kort en bondig
Ga nooit in een persbericht vermelden hoe goed u wel bent als kunstenaar. En hoe goed uw werk is. Hoe waar dit misschien ook wel is, het is voor een krant en een journalist beslist geen nieuws. Nee, maak uw persbericht kort en bondig. Kom bij voorkeur al in de eerste paar woorden en zeker in de eerste regel al met het onderwerp waar u wat over te melden hebt.
Want uw voornaamste boodschap moet al in de eerste zin staan.
En nog liever staat die boodschap al in de kop van het persbericht. Geen redacteur gaat een hele lap tekst door zitten zoeken om te zien wat u nu eigenlijk te melden hebt. Al lang voor hij of zij het einde van uw persbericht bereikt heeft ligt dat al in de prullenbak.
Ook een manier om de aandacht van de krant te trekken. Overgenomen van Jetje's dag (https://jetjesdag.blogspot.com) |
Geef geen oordeel in uw persbericht
Het is niet de bedoeling dat u uw product, uzelf of uw kunstwerken gaat verkopen. Een persbericht moet nieuws over uw werk als kunstenaar bevatten. Een persbericht is geen vernuftige soort van copywriting om schilderijen te verkopen. Een persbericht is absoluut geen verkoopverhaal. Er zijn heel andere wegen voor het schrijven en verspreiden van verkoopverhalen. Doe het niet. Het zorgt er voor dat uw persbericht in de prullenbak terechtkomt. Verder gebeurt er niets mee. Zonde van uw moeite toch?
Geef in uw persbericht ook zeker geen waardeoordelen zoals “uniek”, “sensationeel” en dergelijke. Ook dat soort vaak wat opgeblazen taal voegt namelijk niets toe. Het kan bij overdrijving zelfs voor irritatie zorgen die er ook weer voor zorgt dat uw persbericht richting prullenbak gaat. Ook niet doen dus.
U ziet, er zijn best een aantal dingen die je ongemerkt doet maar bij een goed persbericht zeker niet moet doen.
Laat altijd goed zien dat het om een persbericht gaat
Ga uw tekst voor de redactie niet vermommen als een brief of een andere vorm van proza. Zet er gewoon met een flinke letter boven, dat het hier om een persbericht gaat. Eerlijkheid en een directe benadering lonen zich ook hier. Duidelijkheid wordt gewaardeerd.Werk dus met gewoon blanco briefpapier dat hooguit een logootje ter herkenning bevat. Zakelijk briefpapier met BTW- KvK en andere hier niet ter zake doende gegevens is over de top. Dat moet u hier niet doen. U bent geen reclame voor uw kunstenaarspraktijk aan het maken. U verspreidt nieuws. Niets meer, niets minder. En nieuws heeft geen BTW-nummer
Gebruik tussenkopjes
Uw ingezonden materiaal wordt de eerste keer niet aandachtig gelezen, hooguit even snel doorgescand op opvallende teksten. Skimmen noemen we dat proces. Het zorgt voor een globale indruk. Niets meer.
Maar het gebeurt en het is daarom ook nog eens belangrijk.
Zorg daarom dat er voldoende opvallende tussenkoppen zijn die ook nog eens goed duidelijk maken wat het eigenlijke nieuws is in uw persbericjt. Dat zorgt ervoor dat iemand die het skimmen slaat al snel een (bij voorkeur positieve) indruk zal krijgen van uw persbericht.
Houd er rekening mee. Het is van belang om een goede eerste indruk te maken.
Geef nooit, maar dan ook nooit instructies
Ga nooit instructies bijvoegen. U hebt het hier tegen volwassen vakmensen. Die vakmensen gaat u bijvoorbeeld beslist niet vertellen dat het persbericht in zijn geheel integraal overgenomen moet worden. Dat maakt de redactie namelijk zelf wel uit. Daar zijn ze heel goed toe in staat en het is beslist niet bevorderlijk als u op hun stoel gaat zitten.
Wilt u echt alles in de hand houden, plaats dan een advertentie in plaats van een persbericht. Een advertentie zal niet namelijk niemand gaan veranderen. Maar bedenkt wel dat een advertentie duur is en een stuk minder effectief dan een redactioneel stuk.
Stuur nooit een begeleidende brief bij uw persbericht
Uw persbericht moet op zich staan en zichzelf verklaren. Een begeleidende brief bij een persbericht behoort volkomen overbodig te zijn. En het wordt dan al snel iets als
Dit is een persbericht! Lees dit!
Ook zeer beslist niet doen dus.Voeg een noot toe voor de redactie
Onderaan het persbericht kunt u onder een kopje “niet voor publicatie” nog wat aanvullende opmerkingen toevoegen voor de redactie, bijvoorbeeld een telefoonnummer waar inlichtingen ingewonnen kunnen worden, een verwijzing naar een website met persinformatie, foto’s en dergelijke.
Zorg wel dat er foto’s van een redelijk goede kwaliteit klaar staan om op te halen. Voorkom tweederangs kiekjes met een smartphone. Ze maken uw persbericht ridicuul.
Gebruik geen embargo maar een vriendelijk verzoek.
Soms mag nieuws niet te vroeg naar buiten. Een embargo heeft alleen zin als hier een overeenkomst achter ligt, maar een redelijke journalist zal zich aan de regels en uw verzoek houden. Al is het ook maar vanuit een stukje beroepseer.Adresseer uw persbericht gericht
Richt u persbericht zoveel mogelijk op de juiste redacteur. Informeer desnoods tevoren even wie dat is. Dat voorkomt dat het persbericht rond gaat zwerven, om uiteindelijk nergens terecht te komen.
En een persbericht dat nergens terecht komt is beslist het laatste dat we willen, nietwaar?