zaterdag 27 februari 2016

Een ghostwriter inhuren geeft kunstenaars veel voordeel

Een ghostwriter inhuren geeft kunstenaars veel voordeel


Ghostwriter?

Een begrip dat we vooral in de wereld van de content-marketing en artikelmarketing nog wel eens tegen komen is het begrip ghostwriter.

Een ghostwriter is iemand met een vlotte hand van schrijven, in het algemeen een professioneel schrijver,  die uit naam van een ander een artikel of zelfs een compleet boek schrijft.

Dat doet die ghostwriter dan in het algemeen voor mensen die daar zelf niet echt kans toe zien. of er gewoon de tijd niet voor hebben. Voor kunstenaars bijvoorbeeld. Of voor sporten en politici. Want als je het druk hebt dan kan het een stuk efficiënter zijn om je eigen werk te blijven doen. En werk dat minder bij je past probeer je dan gewoon uit te besteden. En zo komt de ghostwriter ook voor kunstenaars in beeld.

Soms worden er door ghostwriters zelfs complete boeken geschreven in naam van de opdrachtgever. Boeken zijn vaak ideaal uit het oogpunt van marketing, promotie en het opbouwen van zichtbaarheid.  Met name in de verzadigde kunstwereld is zichtbaarheid en een goede personal branding van het grootste belang. Het bezit van voldoende publicaties is dan heel belangrijk. Zowel online als offline. Een ghostwriter kan voor kunstenaars dan ook van groot belang zijn.

De ghostwriter blijft altijd op de achtergrond. Hij of zij zal nergens  de eigen naam gebruiken. Dat is voor die ghostwriter soms wel frustrerend, maar daar is de betaling dan ook naar. Daar zit al het ware een beloning voor een flink stuk frustratie in verwerkt.

Maak goede afspraken met de ghostwriter

Maakt u  gebruik van iemand die uit uw naam uw teksten schrijft, zorg dan wel dat alles goed en vooral schriftelijk geregeld is. Dit is vooral van groot belang op het gebied van gebruiksmogelijkheden en auteursrechten. Heb u het niet goed geregeld, dan kunnen de gevolgen nog wel eens opvallend zijn. Laat bij de afspraken gewoon geen enkele ruimte voor verschil van interpretatie. Maak desnoods een juridisch document én een document waar gewoon een goed leesbare opsomming staat van wat wel en niet toegestaan is. Komt u er echt niet uit, raadpleeg dan een jurist.


ghostwriter
Overgenomen uit "https://jetjesdag.blogspot.com"

Als kunstenaar een ghostwriter kiezen

Het kiezen van een goede ghostwriter is vaak het gemakkelijkst op basis van eerdere artikelen die deze geschreven heeft. U kunt ze vaak wel vinden via advertenties die ghostwriters plaatsen om aan werk te komen. 

En natuurlijk altijd via zoekmachines op internet zoals Google daar een voorbeeld van is. Een beetje ghostwiter beschikt ook wel over een bibliotheekje met eerder geschreven artikelen, waar u uit kiezen kunt om een indruk van zijn of haar werk te krijgen,. Vooral bij bedrijven die gebruik maken van artikelmarketing is meestal wel het nodige te vinden.

Bent u op zoek naar iemand, informeer dan ook eens bij Team Jetje. Zie onder dit artikel.

Goede briefing van uw ghostwriter is belangrijk

Omdat zelfs de beste ghostwriter niet overal verstand van kan hebben, is een goede briefing noodzakelijk voordat deze aan het werk kan. Niet alleen de detailinformatie over het betreffende onderwerp is een noodzaak. Het is voor de ghostwriter ook van belang te weten, wat het artikel uit moet stralen. En misschien wel de allerbelangrijkste succesfactor voor het eindproduct is de leesvaardigheid van de doelgroep waar de kunstenaar voor werkt. 

Vooral mensen die zelf een hogere opleiding hebben, hebben de neiging om de leesvaardigheid van de lezers te zwaar te overschatten. Bedenk altijd dat een artikel dat als (te) moeilijk wordt gezien,  heel snel apart gelegd zal worden zo niet weggegooid. En dan hebt u alle moeite van het schrijven voor niets gedaan.  Of u hebt de ghostwriter voor niets betaald. En ook dat is jammer, nietwaar?

Inschatting leesvaardigheid is van groot belang

Zowel het onderschatten als het overschatten van de leesvaardigheid van de doelgroep zal duidelijk ten koste van het uiteindelijke product gaan. Een goede ghostwriter heeft gevoel voor dit soort zaken opgebouwd en zal vanuit die ervaring altijd beginnen met te vragen voor welke doelgroep de teksten bedoeld zijn. En die vraag stelt hij of zij zeker niet voor niets. Ze zijn doorslaggevend voor wat hij zal gaan produceren.

Samenvattend:

Een goede ghostwriter kost u as kunstenaar geld. Daar hoeven we niet omheen te draaien want het is gewoon waar. Maar u kunt intussen wel gewoon doorwerken. U kunt u concentreren op het maken van kunst. En wellicht verdient u daar de investering in de ghostwriter wel mee terug.

En het product dat hij of zij maakt, zal daar heel veel van goedmaken. Het zal u de investering op de den duur gewoon doen vergeten. 

Een boek laten schrijven kan u eenmalig geld kosten maar deze investering kan jarenlang een geweldige aandachttrekker zijn die de resultaten va uw marketing enorm op kan schroeven. 

En dan blijkt die "dure" ghostwriter zichzelf dubbel en dwars terug te kunnen verdienen.

 




 

Meer informatie over Team Jetje