10 manieren om snel tot verkopen van je kunst te komen
Zoek een andere kunstenaar als strategische bedrijfspartner
Zoek in het algemeen naar kunstenaars die hetzelfde doel als u hebben. Kunst is uniek. Dus er is niet zo snel sprake van concurrentie. Wat u verkoopt zal een ander niet verkopen. En omgekeerd.
U kunt bijvoorbeeld met andere kunstenaars onderling leads uitwisselen, marketing informatie verzamelen , samen een packagedeal regelen (bijvoorbeeld een schilderij met bijbehorend fotoboekje) en dergelijke mogelijkheden. Als al gezegd: bij kunstenaars is dat gemakkelijker te realiseren dan in andere branches omdat kunstenaars meestal niet elkaars concurrenten zijn. Iemand gaat naar een kunstenaar omdat diens stijl bij de smaak van de koper past. Die klant wandelt niet snel naar een ander die misschien weer heel ander werk produceert. Het vinden van een bedrijfspartner kan daarom in de kunstwereld nooit echt moeilijk zijn. Het is meer dat het "vreemd" is. Het is niet gebruikelijk. Maar waarom niet?
Zorg voor naamsbekendheid van uzelf en uw kunstenaarspraktijk
Naamsbekendheid kweken kunt u simpelweg doen door veel, heel veel artikelen te schrijven en die zo breed mogelijk te verspreiden, bijvoorbeeld door ze op te sturen naar e-zines of websites die ze mogen reproduceren. Ook op social media kunt u artikelen altijd onbeperkt kwijt. Men weet dan wie u bent, waar u voor staat en wat u maakt. Heel belangrijk allemaal. Naamsbekendheid, personal branding en zichtbaarheid zijn essentieel voor een moderne kunstenaar. Het zorgt voor klanten en omzet. Het zorgt dat de schoorsteen kan blijven roken. Begin een veiling op uw website
Getrainde verkoper |
Kunstveilingen zijn er in allerlei soorten en maten. Het gaat hier niet om een ingewikkelde vorm van veilen. Maar meer een manier om uw eigen werk te verkopen en mogelijk nog wat van anderen.
Een simpele veiling trekt verkeer van zowel de mensen die kunstwerken te veilen hebben als van degenen die erop willen bieden.
Het kan heel luxe. Er zijn namelijk via internet vele zogenaamde veilingscripts te krijgen. Die scripts vragen vaak wel enige technische achtergrondkennis om een veiling in te kunnen zetten om uw verkopen te verbeteren. Maar als u dat weet te regelen kan het wel een interessante uitbreiding van uw gereedschapskist betekenen.
U kunt ook af en toe één werk veilen per email. Dat is relatief weinig werk. Het kan allemaal handmatig geregeld worden en het is te overzien. Het kan wel de nodige aandacht naar u toe trekken. Op de website vermeldt u dan de hoogst geboden prijs van dat moment. U stelt een moment vast waarop uw aanbod afloopt en verkoopt voor de hoogste bieder van dat moment. Inderdaad, relatief eenvoudig via internet te regelen.
Denk eraan tijd te reserveren om eens te brainstormen
Neem de tijd om eens na te denken over mogelijkheden voor uw kunstenaarspraktijk. Het feit of een kunstenaar regelmatig met iets nieuws komt bepaalt toch vaak het verschil tussen zichtbaar en onzichtbaar en dat heeft dan weer heel veel invloed op de resultaten die de kunstenaar ooit zal gaan halen.Probeer niet altijd zelf het wiel uit te vinden
Doe gerust andere kunstenaars na die al succes hebben met een bepaalde aanpak. Probeer uit te vinden wat hen nu juist succesvol maakt, en wat ze daarvoor precies doen. Sterker nog, probeer het daarna natuurlijk beter te doen.Eigenlijk is alles wel voor verbetering vatbaar, nietwaar? Durf een risico te nemen om uw kunstenaarspraktijk te verbeteren
Sommige kunstenaars willen alleen maar adverteren zolang het gratis is. Maar soms is het toch wel beter om wat geld uit te geven om betere resultaten te verkrijgen. Je moet qua bekendheid toch echt over een flinke hobbel heen. En dat is zeker als je nog weinig naam hebt, niet gemakkelijk. Wat investeren om over die hobbel heen te komen is dan onvermijdelijk. Het kan het verschil maken tussen mee blijven lopen in de massa aan kunstenaars en er echt uit te springen. Want of u succes gaat krijgen ligt met name aan uw zichtbaarheid en helaas niet aan de kwaliteit van uw werk. Was het maar zo eenvoudig. Neem woorden op in uw advertenties die emoties oproepen bij de lezers
Het is van groot belang dat u met uw verkoopteksten voor uw kunstwerken emotie weet los te maken. Juist die emotie zorgt ervoor dat er tot aankoop van uw kunst wordt overgegaan. Er zijn vele artikelen en boeken die zich vooral richten op het opwekken van emotie bij lezers.
Verdiep u in die materie. Ook op dit weblog is er wel het nodig over te vinden. Overigens bedoelen we hier met emotie niet dat de koper huilend van geluk bij uw kunstwerk staat,maar wel dat de koper zin krijgt om een bepaald kunstwerk te willen bezitten. En u moet de handvaten aanreiken om die neiging tot kopen eens even flink te versterken.
Vraag mensen om een review van uw website
Vraag klanten en relaties om een review van uw website. Verwacht niet dat iedereen dat gaat doen. Dat gaat namelijk niet gebeuren. Maar wellicht zijn enkelen u goed gezind en begrijpen ze waarom het voor u van belang is dat het gebeurt. U kunt het commentaar van deze mensen immers goed gebruiken om uw website te verbeteren. En die reviewer kan al heel snel een klant worden als hij ziet dat u zijn mening ook nog eens serieus neemt.Besteed een deel van uw werklast uit
U bespaart op de kosten voor personeel die u anders toch moet maken. Denk aan administratief werk, de boekhouding, marketing en dergelijke. En zelf doen kost gewoon veel en veel te veel tijd. U kunt onmogelijk alles zelf.
U kunt uw tijd het beste besteden met kunst te maken. Dan kunt u goed en daar verdient u uw geld mee. U verdient niets aan uw boekhouding of met het doe-het-zelven in uw marketing. Besteed het uit. Het kost natuurlijk geld maar het loont op den duur zeker. Laat bijvoorbeeld uw schrijfwerk doen door een ghostwriter. Het verdient zich terug.
Probeer een product en een dienst tegelijk te combineren in een “package deal”
Uw verkopen zouden enorm verbeterd kunnen worden door combinatie van producten. In de marketing spreken we dan vaak van een packagedeal. Bied bijvoorbeeld een workshop aan bij aankoop van een door u geschreven kunstboek. Of bij aankoop van een schilderij. Er zijn met enig creatief denkwerk volop leuke voorbeelden voor te vinden.