zondag 12 mei 2013

Banner

Banner

Een banner is een advertentie waarbij een advertentie wordt geplaatst in een gestandaardiseerd formaat.

Vaak een langwerpig model aan de bovenzijde van een webpagina of een verticaal model ergens langs de zijkant.

In dat geval spreken we ook wel van een skyscraper formaat. Banners zijn er in allerlei vormen. Zo zijn er statische banners die alleen een plaatje of een tekst weergeven maar ook animated banners die bewegende figuren leveren, soms met complete miniatuur videobeelden.

Banners hebben gemeen dat je naar een andere webpagina gaat als je er op klikt. Vaak worden ze ook in een adrotation programma gebruikt waardoor er steeds andere getoond worden.

Ook gebruik in een zogenaamde bannerexchange is populair.

Veel voorkomende formaten van banners zijn

de meest voorkomende, liggend formaat:  468 x 60 pixels



de helft van dit formaat 324 x 60 pixels



button formaat 100 x 100 pixels



smalle skycraper 120 x 600




brede skyscraper 160 x 600


Er zijn tijden geweest dat banners zeer geliefd waren. Inmiddels is dat wat verminderd. Redenen daarvoor zijn:


  1. Het optreden van zogenaamde bannerblindness, waardoor mensen ze niet meer zien
  2. Het gebruik van irritanten knipperende en op andere manieren de aandacht trekkende ontwerpen
  3. De opkomst van Adblock software die advertenties domweg uitschakelt.
Maar ondanks dat is er nog altijd een rol voor banners weggelegd en dat zal altijd wel zo blijven ook.

Maximaliseer de effectiviteit van banners


Zorg ervoor dat u niet op elke pagina op de dezelfde plaats hetzelfde formaat banner hebt staan. Dit versterkt het ontstaan van banner-blindness. Gebruik niet alleen verschillende formaten maar verplaats ze ook over de pagina.
Gebruikt u veel banners op uw pagina's? Dan kunnen die de laadtijd negatief beïnvloeden. En als het echt problemen geeft, gebruik dan simpele banners of buttons.