zondag 26 mei 2013

Keyword density

Keyword density

Onder keyword density verstaan we het percentage ten opzichte van het totale aantal woorden van een tekst dat een bepaald keyword voorkomt. Hebben we een tekst van 400 woorden waar het trefwoord 10 keer in voorkomt dan hebben we te maken met een keyworddensity van 10:400 ofwel 2,5%.

In het algemeen wordt een keyword density van 2 to 4 geadviseerd omdat bij een hoger getal het gevaar van keywordspamming dreigt en de tekst gewoon onleesbaar wordt.

En waarom is Keyword density belangrijk? Is het wel belangrijk? Of doet het er helemaal niet toe? Vragen die menig marketeer zich regelmatig stelt. En terecht. Want er is veel verwarring over.

Nog niet zo lang geleden produceerden online marketeers honderden slecht geschreven artikelen (vaak door een zogenaamde artikelspinner, een computerprogramma dat -onleesbare- varianten van een artikel aanmaakt) waarin een bepaald trefwoord tientallen keren voorkwam. De zoekmachines waren toen nog niet zo slim op dat punt en dachten met superartikelen te maken te hebben. Ze scoorden dan ook erg goed in de zoekresultaten. Natuurlijk liepen de lezers deze onzinartikelen voorbij, het gaf ladingen irritatie en het schip keerde de wal. Je hoort er vandaag de dag dan ook niet veel meer over.

Vandaag de dag zijn de zoekresultaten gebaseerd op een combinatie van keywords, gerelateerde woorden en zinnen. Daarmee is uw trefwoord nog steeds van groot belang en mag of moet zelfs in een artikel meermalen voorkomen maar dan wel graag in een  relevante context.

Het is belangrijk in de titel van het artikel die zo dicht mogelijk bij de start van het artikel moet staan. In vaktaal: de Title moet bovenin de Headsection staan. Daarnaast moet het eigenlijk in de eerste woorden van uw artikel voorkomen, maar in elk geval in de eerste regel. Nog een keertje in de eerste alinea is leuk maar overdrijf het niet.  Daarna mag het keyword ongeveer één op de honderd woorden voorkomen.

Bij een dergelijk percentage spreken we van een keyword density van 1% tot 1.5%. Dit is prima bij de meeste article marketing directories. Op uw eigen website mag u wel wat hoger gaan. Maar een bekende Ameriaanse artikeldirectory zal uw artikel verwijderen als de density boven de 2% gaat komen.

Zorg er ook voor dat soortgelijke keywords in uw artikel voorkomen. Als u een artikel schrijft over "artikelmarketing" dan is het goed om daar ook zinnen als "affiliate marketing", "internet marketing" en "het schrijven van artikelen" in te hebben. Zoekmachines zullen dat waarderen en u kunt in principe ook bezoekers op die keywords binnen krijgen.

Schrijf een aantal keywords in dikgedrukte letters (bold). Op uw website is dat eenvouding. In een artikel in platte tekst loopt u het risico dat HTML code geweigerd wordt. Dan houdt het op.Wat wel kan is het keyword opnemen in tussenkoppen. Deze worden meestal wel dikker gedrukt weergegeven.

Soms worden vreemde, onbekende termen geweigerd. Zeker de politiek weet nog wel eens een woord te bedenken dat in geen woordenboek of woordenlijst voorkomt. Om deze woorden normaal te laten lijken is het ook goed om ze op te nemen in een kop. Dat maakt ze een stuk acceptabeler.