woensdag 26 juni 2013

Mailing List

Mailing List

Een Mailing List is een lijst emailadressen waar mensen zelf via een optin procedure op in kunnen schrijven.

Via deze lijst kunt u regelmatig mails versturen, een nieuwsbrief versturen, aanbiedingen doen aan mensen op de lijst en dergelijk.

Een Mailing list wordt dan ook als een kostbaar bezit voor een bedrijf of organisatie gezien.

Het opbouwen van een dergelijke mailinglist wordt listbuilding genoemd en is beduidend lastiger dan je op het eerste gezicht zou denken. Het wantrouwen van mensen met wat minder inhoudelijke kennis van internet is vaak bijzonder groot en het kost dan ook heel wat moeite om hen over de streep te trekken.

Tips voor het opbouwen van een mailinglist:

1. Optimaliseer uw websites voor zoekmachines. Hoe hoger uw site in de zoekresultaten hoe meer bezoekers. En hoe meer bezoekers hoe groter het aantal dat zich voor uw emaillijst aan zal melden.

2. Wissel advertenties of emaillijsten uit met partners. Als u over een emaillijst beschikt dan kunt u deze gebruiken om een advertentie te ruilen met een andere partij. U geeft natuurlijk niet de emailadressen uit handen maar verzorgt zelf de mailing voor de andere partij. Mogelijke partners vindt u via zoekmachines of op forums.

3. Wissel links uit. Wissel links uit met andere websites. Dit levert niet alleen directe bezoekers vanaf andere sites op maar zorgt ook voor backlinks die er op hun beurt weer voor zorgen dat uw site door zoekmachines als waardevol wordt gezien en daardoor hoger in de resultaten van de zoekmachines terecht komt.

4) Zorg voor Back Links. Probeer zoveel mogelijk sites te vinden die naar uw website willen verwijzen. Denk ook aan allerlei sites met bedrijfsgegevens, zogenaamde directories, social bookmark sites als stumbleupon en delicious en anderen.

5) Gebruik Viral marketing. verspreid het nieuws van uw gratis product dat via een optin te krijgen is zodat uw verzameling emailadressen weer toeneemt. Maak ook hierbij gebruik van social media sites als bijvoorbeeld Hyves, Twitter en Facebook.

6) gebruik PPC ofwel “Pay-Per-Click”. Bied op trefwoorden bij bijvoorbeeld Google adwords waarbij uw site getoond wordt als iemand dit trefwoord opvraagt. Maak een goede studie van PPC voordat u eraan begint want eventuele missers kunnen een zeer kostbare grap worden.

7) geef cadeautjes aan uw bestaande klanten in ruil voor een tip over uw website aan vrienden en kennissen. Die tip kan via weblogs, email, forums, facebook en dergelijke.

8) Neem deel aan zogenaamde giveaways. Dit zijn tijdelijke websites waar allerlei informatieproducten gratis opgehaald kunnen worden in ruil voor een emailadres. Vaak kunt u zich er tevoren voor opgeven.

9) Maak gebruik van zogenaamde exit pop-ups, kleine venstertjes die verschijnen als u een site gaat verlaten. Zorg wel voor een versie die niet geblokkeerd wordt door zogenaamde popupblockers.

10) Neem actief deel aan forums. Geef advies, zorg dat u bekend wordt en werf op die manier mensen voor uw website. En hoe meer interesse men daarin krijgt hoe groter de kans dat men inschrijft op uw emaillijst.

En misschien wel het belangrijkste punt: Als u een emaillijst hebt zorg dan voor het onderhouden van een sterke relatie met uw inschrijvers. Dat is uiteindelijk de sleutel om met een online bedrijf een leuke cent te kunnen verdienen.