woensdag 31 juli 2013

effectieve online advertenties

Het maken van effectieve online advertenties.

Dit artikel gaat over de grondslagen die elke internetmarketeer moet kunnen dromen. Deze meesten zullen dan ook alles op dit gebied lezen en bestuderen om tot die belangrijke kennis te komen: Wat maakt een advertentie effectief?

Online adverteren op internet laat nog een hoop te wensen over. We hebben wel allerlei technische snufjes zoals bijvoorbeeld advertenties die zich gedragen als "windows-warning" boxes. We hebben pop-ups en pop-unders. We hebben flash, bewegende graphics en we hebben video. Allemaal ontwikkeld met maar één bedoeling, namelijk om gezien te worden.

Echter, bij de meeste ervan eindigt het ermee dat ze vooral veel irritatie opwekken. Adverteerders, met name die met de kleine budgetten kunnen het zich niet veroorloven om geld te verspillen aan aankopen die geen enkel positief effect hebben. Als u uw manier van adverteren of de effectiviteit van uw advertenties wilt optimaliseren dan kunt u beter in de kwaliteit van de teksten investeren en in de creativiteit van uw advertenties.

Hier zijn een paar tips die kunnen helpen om uw advertenties meer effectief te maken en de gewenste actie in gang te zetten.

Stap 1: stel duidelijke doelen bij uw advertentiecampagne.

Het allerbelangrijkste aspect van elke advertentiecampagne is om een heldere doelstelling in gedachten te hebben. U kunt bijvoorbeeld bezig zijn met u te richten op een specifieke groep mensen, of het eerste waar u zich op richt kan zijn om tenminste 1000 internet surfers op uw nieuwsbrief in te laten schrijven of wat u ook maar weet te bedenken. Als het maar een duidelijk te omschrijven, helder doel betreft.

stap 2: identificeer de meest effectieve websites voor het bereiken van uw doelen.

Websites die het meest relevant voor uw product of dienst zijn, zijn waarschijnlijk de beste keuze om mee te beginnen. Maar u kunt ook rustig eens grotere websites of netwerken proberen die zich kunnen richten op de lezers u probeert te bereiken. Het aantal conversies zal dan veel lager zijn maar bij voldoende bezoekers hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Het kan zelfs zeer kosteneffectief zijn omdat goedbezochte gespecialiseerde sites vaak forse tarieven vragen.Ze weten wat ze waard zijn.

Stap 3: Geef uw advertentie zo vorm dat deze past bij de behoeften van de lezers waar u zich op richt.

Het komt er uiteindelijk op neer dat de lezers van de websites waar u op aan het adverteren bent, u zullen begrijpen. Een bericht dat u gebruikt op een technologie website kan heel aantrekkelijk zijn voor technisch slimme bezoekers daar maar zal beslist niet net zo aantrekkelijk zijn voor bezoekers van een algemene nieuwssite. Zorg dus bij specifieke advertenties dus voor een gerichte campagne.

Stap 4: De content van uw advertentie.

Zorg vooral voor veel aandacht voor de content van de advertentie. De content moet zo opgezet zijn dat het uw product of dienst een duidelijk en vooral positief onderscheidt biedt ten opzichte van het product of de dienst van uw concurrent. Zorg in elk geval voor een sterk aandacht trekkende kopregel. Die kopregel is waarschijnlijk het allerbelangrijkste deel van uw advertentie - het is de eigenlijke klantentrekker die ervoor moet gaan zorgen dat men uw advertentie verder ook gaat lezen.

Stap 5: Maak specifieke reclameboodschappen die overkomsten vertonen met uw doelen uit stap 1.

Maak reclameboodschappen die zich concentreren op de voornaamste sterke punten van uw product of dienst en zorg ervoor dat ze de lezer sterk tot de door u gewenste actie aanzetten.

Stap 6: Maak de gewenste actie duidelijk zichtbaar.

Zichtbaar betekent hierbij beslist niet dat uw advertentie knippert, stuitert of in het rond draait. Maar het betekent wel dat het goed zichtbaar is binnen het medium dat u gebruikt om uw advertentie te plaatsen. In het geval van het internet kunt u zaken inzetten als onderstreepte tekst (kenmerkend voor links), "klik hier" knoppen en pulldown menu's om er slechts enkele te noemen die allemaal duidelijk aangeven dat er van de lezer/bezoeker een bepaalde actie wordt verwacht.

Stap 7: ontwerp de advertentie zodanig dat deze op de website waarop u adverteert thuishoort.

Om maar een paar voorbeelden te noemen: gebruik dezelfde lettertypen(fonts) van de website in uw tekst, dezelfde kleurenschema's in de achtergrond van uw advertentietekst en bij het gebruik van plaatjes ook geen zaken gebruiken die absoluut niet op de website thuishoren. Blijf een beetje in stijl. Het mag niet zo zijn dat het ontwaren van uw advertentie tot een soort van schokeffect bij uw bezoekers leidt.

Stap 8: produceer meerdere versies van elke advertentie.

Maak drie of vier versies van elke advertentie, waarbij u ofwel de reclametekst wijzigt, ofwel de te nemen actie, de lettertypen of het kleurenschema. Dit is met name van belang als u bezig bent met zaken als het testen van de reacties op bepaalde reclames. Daarna kunt u dan beginnen met het optimaliseren van uw advertenties gebaseerd op die advertentie die het beste verkocht dus voor de meeste gewenste actie zorgde.

Met de bovenstaande tips zult u niet alleen een betere advertentie maken maar het wordt ook een effectieve advertentie die gaat doen wat hij moet doen, namelijk het verkopen van uw producten en diensten.