dinsdag 10 september 2013

Organisch verkeer

Organisch verkeer

Een belangrijke rol voor het bezoek aan onze websites is weggelegd voor het zogenaamde organisch webverkeer. Dit is webverkeer dat binnenkomt op onze site vanuit zoekmachines als Google en via links die mensen op hun website naar de onze hebben gelegd.

Zoekmachines worden veel gebruikt. "Googelen" is niet voor niets een min of meer geaccepteerd werkwoord geworden. En we moeten toegeven dat de zoekmogelijkheden van de betere zoekmachines als Google, Bing en Yahoo uitermate krachtig zijn.

Het is dus van het grootste belang dat men ons vindt als men naar producten op zoek is die wij verkopen. Een groot misverstand bij veel webeigenaren is daarbij dat hun site gewoon vindbaar is omdat hij bovenaan staat als je je eigen complete webadres als zoekterm invult. Dat zal best wel. Tenzij er meerdere sites met dezelfde naam zijn. (dat kan. een site kan op .com, .org, .nl eindigen)

Maar wie gaat daarop zoeken? Niemand waarschijnlijk. Men zoekt namelijk op internet naar een product. Als ik briefpapier nodig heb dat zoek ik naar "briefpapier". Misschien nog met mijn woonplaats erbij. Maar ik ga niet zoeken naar drukkerij "De tekstdrukkers". Want als ik wist dat die drukkerij briefpapier leverde had ik geen zoekopdracht gegeven.

De enige manier dat ik drukkerij "tekstdrukkers" kan vinden is als deze hun website vindbaar hebben gemaakt op de term "briefpapier". En zoals we allemaal weten schieten enorm veel websites op dit cruciale punt zwaar tekort. Sterker nog, bij heel veel website is er zelfs nog nooit naar gekeken. We gaan ons dan begeven op het glibberige pad van de "zoekmachine optimalisatie"

Met enige inspanning is er best iets de vindbaarheid te doen. Heel veel vaak en soms al met een paar simpele aanvullingen. En daar gaan we niet alleen op dit weblog maar ook op de andere weblogs van Effective@web uitgebreid op terugkomen. Een lijstje met sites vindt u aan de rechterkant van het scherm.

Maar onthoudt de term organisch webverkeer goed. Want let wel, hoewel organisch webverkeer misschien moeilijk te realiseren is heeft het een heel groot voordeel, namelijk dat het ons helemaal niets kost. En dat is, zoals we nog uitgebreid gaan behandelen, bij andere technieken om verkeer te trekken toch echt anders.