dinsdag 3 september 2013

Zes effectieve manieren om een virale campagne te starten

Zes effectieve manieren om een virale campagne te starten

Een prima manier om aandacht voor onze websites te krijgen is het gebruik van zogenaamde virale technieken. 

Het begrip virale technieken wil zoveel zeggen, dat bezoekers van onze website het adres van de website zelf doorgeven aan derden. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat die derden daar hun voordeel mee kunnen doen. En dat doorgeven gaat dan zonder dat we daar iets tegenover behoeven te stellen. Een  virale campagne is gratis,  kost niets en het bezoekers / deelnemers groeit vanzelf. Wat willen we nog meer? 

Alle reden dus om te kijken hoe we een dergelijke  virale campagne voor elkaar kunnen krijgen. We pakken daarom de meest gebruikte technieken om een campagne te organiseren, namelijk e-mail, nieuwsbrieven, blogging, chat rooms, videoclips en spelletjes.

  1. Email. Email was het eerste dat voor virale doeleinden gebruikt werd. Het is er nog steeds en het wordt nog steeds veel gebruikt. Maar omdat er allerlei anti-spam regels zijn ingevoerd (terecht overigens) is het steeds lastiger om email te gebruiken voor marketingdoeleinden. Maar een goede emaillijst is nog steeds goud waard en een de kans dat een goed en nuttig emailbericht wordt rondgestuurd is nog altijd groot.
  2. Nieuwsbrieven In feite is een nieuwsbrief gewoon een wat uitgebreidere email. Ook dit hulpmiddel kan heel effectief zijn, zeker als we de moeite nemen om er echt iets bijzonders van te gaan maken. Zorg altijd voor actuele en vooral waardevolle informatie. Maak het aantrekkelijk voor mensen om uw nieuwsbrief door te zenden naar hun bekenden.
  3. Blogging Ook blogging heeft een aantal prima mogelijkheden om ene virale campagne op te starten. Zorg allereerst dat uw lezers onderling kunnen communiceren.  Maar zorg daarnaast ook voor de technische mogelijkheden om berichten te verspreiden, zoals bijvoorbeeld RSS en dergelijke. Houd daarom naast uw websites altijd een weblog aan en zorg dat u alle mogelijkheden (en dat zijn er veel) benut.
  4. Chat Rooms Een chat room op uw website nodigt zeker uit tot interactie tussen uw klanten. Ook kunt u een chatroom gebruiken om bijvoorbeeld een deskundige vragen van bezoekers te laten beantwoorden. Kondig een dergelijke chat altijd tijdig aan. Zorg ook nog voor een herinnering. Mensen zijn vaak vergeetachtige wezens. Maar dan kan een chat room een buitengewoon nuttig tool blijken te zijn.
  5. Video Clips Een leuke, grappige, hilarische of gewoon interessante videoclip kan wonderen doen. En het zijn vaak helemaal niet de meest bijzondere clips die uiteindelijk een enorm aantal kijkers trekken. Zorg er uiteraard voor dat uw clip voorzien is van de rekevante gegevens van uw website en uw weblog.
  6. Spelletjes Hoewel het maken lastig is en het laten maken een dure grap is een uniek spel op uw website een uitstekende manier om een viraal effect te krijgen. Mensen die het spelletje leuk vinden zullen snel geneigd zijn om het ook weer aan anderen te laten zien of het door te zenden.
Het voordeel van dit soort technieken is,  dat we er na de lancering verder zelf niet veel omkijken meer naar hebben. Ze gaan hun eigen gang  bij het wekken van interesse voor uw website.




 

Meer informatie over Team Jetje