Wat nichemarketing zeker niet is
Na een eerste post over nichemarketing over wat een niche nu eigenlijk voor iets is nu een tweede over wat nichemarketing zeker niet is.Uit het eerste stuk is duidelijk geworden dat nichemarketing zeker niet het massaal verkopen van uw product aan de gehele wereld is. En dat is maar goed ook want misschien dat een multinational dat zou kunnen, voor een beginnend ondernemer op internet is het beslist een brug te ver. Maar voor een beperkte doelgroep die we gericht kunnen benaderen ligt het anders.
Iets anders dat nichemarketing niet is, is het tot elke prijs bestrijden en overtroeven van de concurrentie. We proberen immers met ons eigen unieke product onze eigen markt te zoeken. En als het goed is zijn niet nog duizenden of nog meer die hetzelfde product aan dezelfde doelgroep proberen te slijten.
Met nichemarketing gaan we ook niet proberen dezelfde mensen iedere week met dezelfde producten te bestoken. Natuurlijk komt een product regelmatig terug maar er zit wel wat tijd tussen. Uw doel is meer om een vertrouwensband met uw doelgroep in uw niche op te bouwen. Op die manier krijgt u vanzelf een lijst met klanten die voldoende vertrouwen in u hebben om uw producten te kopen
En nichemarketing is dus zeker niet proberen om alles tegelijk te doen. We werken heel doelgericht en zeker niet in de breedte.
In het algemeen is het richten op een kleinere groep (en dan wel goed!) veruit te verkiezen tussen een beetje richten op iedereen. De kans dat u van een kleine markt met relatief weinig spelers een stuk markt op kan pakken is veel en veel groter dan wanneer u met veel spelers een stukje uit een grote markt wilt halen.
De wereld is groot en mensen met dezelfde interesses vindt je overal en internet maakt het relatief gemakkelijk om ze nog te bereiken ook.
Een goed begrip van deze aanpak is van belang als u wilt uiteindelijk wilt slagen op internet.