10 gouden tips voor verantwoord e-mailen
E-mail! Wie is er niet groot mee geworden. Tegenwoordig is de populariteit ervan tanende bij de jongere medemens; een gezellige chatsessie organiseren ze zonder handomdraai, ze twitteren, facebooken en whatsappen wat af maar echt serieus e-mailen is er niet meer bij.
Iedereen boven de 40 e-mailt evenwel nog als een dolle, en in het bedrijfsleven is e-mail het default communicatiemiddel geworden. Zelfs facturen gaan tegenwoordig via email om een postzegel uit te sparen want daarna worden ze toch weer uitgeprint. Voor iedereen die denkt dat zijn of haar emailen nog wel te verbeteren valt komt er de komende tien dagen een stoomcursus web 1.0-communiceren voor dummies, want etiquette is vooral belangrijk omdat anderen dat wel vinden. Doe er uw voordeel mee.
Hierbij de eerste tip:
Snelcursus email-etiquette. 1. Doorsturen Hoax
Ze schijnen er nog te zijn, mensen die doorstuurmailtjes doorsturen. Alleen de grootste digibeten geloven anno 2011 nog dat ze een grote prijs winnen of nakende rampspoed afwenden als ze het hartverscheurende relaas van een driejarig Chineesje met drie benen en vijf oren wiens jonge katje in opgegeten door de buren doorsturen aan hun voltallige adressenbestand. Hoe dat met die prijs zou moeten vraagt niemand zich trouwens af...Krijg je zelf zo’n mail (een zogenaamde hoax) van iemand vertel de afzender dan even hoe de zaak werkelijk in elkaar zit (pak een stukje uit de mail en zoek daarop met Google) en mail dat even naar de afzender. Bij voorkeur via "reply all" zodat iedereen die het gehad heeft het kan lezen.
En stuurt u het toch door: De in deze tips opgenomen opmerkingen over beleefdheid gewenst gedrag en dergelijke zijn voor veel mensen namelijk niet van toepassing in dergelijke gevallen; wie zijn medemens lastigvalt met kettingbrieven mag enige rommel terugverwachten. Niet doen dus.