zondag 12 mei 2013

Adwords, wat kun je ermee

Adwords, wat kun je ermee

Adwords is het advertentieprogramma van Google waarmee de Adsense advertenties op de websites worden geplaatst van eigenaren die daarvoor plaats ter beschikking hebben gesteld. Daarnaast verschijnen de advertenties ook in de zoekresultaten van Google. De advertenties verschijnen alleen op die sites waar plaatsing relevant is.

Het plaatsen van advertenties is simpel. De layout is aktijd vast en bestaat uit één kopregel, 2 tekstregels en een URL. Dat betekent dat de boodschap goed weergegeven moet worden want erg veel ruimte hebben we er niet voor. Een compacte tekst is noodzakelijk.

Als we de advertentie hebben opgemaakt dan moeten we er een aantal trefwoorden bij kiezen waarmee de juiste sites voor plaatsing van de advertenties geselecteerd worden. Deze trefwoorden zijn niet gratis, daar dienen we een bod op te doen in een soort van veilingsysteem. Hoe hoger ons bod, hoe hoger de plaats in de zoekresultaten van Google.  (de zogenaamde ad position) En het is een bekend feit dat wanneer je bij Google niet bovenaan staat je het net zo goed kunt laten want de meeste mensen komen nooit verder dan de eerste pagina.

Minder betalen dan uw bod

Overigens wil het niet zeggen dat we dit bod altijd gaan betalen. Er tellen meer factoren mee bij de plaatsbepaling (zoals de populariteit, het aantal keren dat op een adverentie geklikt wordt) en daardoor is de plaats waar we terechtkomen niet altijd exact te voorspellen. In dat geval vallen ook de te betalen kosten lager uit. Maar hoe hoger het bod, hoe groter de kans om ergens boven in de lijst terecht te komen. Om te voorkomen dat het financieel uit de hand loopt is het mogelijk om een dagmaximum in te stellen. Zodra dat maximum bereikt is stopt de vertoning van de advertentie.

Adwords leent zich uitstekend om te testen.Er zijn mogelijkheden voor het plaatsen van meerdere advertenties waar dan automatisch de best performende wordt uitgezocht.

Al met al biedt adwords een interessante advertentiemogelijkheid met veel extra's.

Zorg voor pakkende ppc-advertenties

Lange advertenties zijn in het algemeen heel saai en geestdodend om te lezen. Hou ze dus klein, wat gelukkig bij Adwords door de specificaties en de software wordt afgedwongen. Gebruik veel witruimte om de advertentie leesbaar te houden.

Gebruik Contextual targeting

Om te garanderen dat uw advertentie bij uw doelgroep terechtkomt kunt u gebruik maken van contextual targeting. Bij Contextual targeting komt uw advertentie alleen terecht op websites die iets met uw advertentie te maken hebben.

Maak gebruik van Geo-targeting

Als u uitsluitend lokaal producten en diensten verkoopt dan heeft het heel weinig zin om landelijk of zelfs wereldwijd te adverteren. Vaak kunt u aangeven uit welke omgeving de sites afkomstig zijn waar u adverteren wilt. We spreken in dat geval van geo-targeting.

Gebruik Day parting

Dit is een faciliteit die nog niet algemeen verkrijgbaar is. Niet iedereen biedt het aan. Het biedt de mogelijkheid om de tijd aan te geven waarop uw advertentie in een bepaald gebied moet verschijnen. Hiermee kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat uw advertentie alleen tijdens kantooruren verschijnt.

Gebruik verschrijvingen

Niet alleen kunt u met enige fantasie wel bedenken welke verschrijvingen voor uw trefwoorden op de loer liggen maar er zijn op internet ook wel speciale hulpmiddelen voor te vinden. Het voordeel van een dergelijk verkeerd gespeld trefwoord is dat het vrij goedkoop is en dat u in het algemeen niet al te veel concurrentie zult ondervinden.

Doe niet wat iedereen al doet

Ga niet doen wat iedereen al doet en ga niet meebieden op de dure en populaire trefwoorden. Ze zijn niet alleen vrij algemeen en duur maar de concurrentie is ook nog eens een keertje erg groot. U kunt zich bij de populaire trefwoorden beter concentreren op de foutief gespelde trefwoorden.