donderdag 19 september 2013

De valkuilen van zakelijk twitteren

De valkuilen van zakelijk twitteren

Steeds meer bedrijven zien het nut van Twitter om de naamsbekendheid en de omzet te verhogen. Het gebruik van Twitter is erg aantrekkelijk en het is dan ook niet zo vreemd dat miljoenen mensen dagelijks tweets de wereld in sturen. Het is daarbij de kunst om de boodschap van uw bedrijf mooi in 140 tekens te verpakken. Voor degenen die de kunst van het zakelijke twitteren nog niet zo machtig zijn hierbij een paar tips:

Allereerst is Twitter te gebruiken als researchtool. U kunt op Twitter op zoek naar uw bedrijf. U zult er van staan te kijken wat er allemaal op besproken wordt en daarmee is het een prima bron om er achter te komen wat er ook over uw bedrijf wordt verteld. En daar kunt u weer van leren. Pik de kritiek eruit en kijk wat u ervan leren kunt. En wees niet bang op basis van het geleerde wat bij te stellen.

Zorg ervoor dat u uw volgers op de hoogte houdt. Als u eenmaal een Twitter account hebt dan moet u aktief worden in het rondsturen van Tweets naar iedereen. Kies zorgvuldig degenen die u volgt op Twitter. Begin met mensen te volgen die zelf met hun marketing actief zijn op Twitter, daar kunt u veel van leren.

Kontroleer ook of de mensen die u volgen op hun beurt u gaan volgen. Als u eenmaal flink wat followers hebt dat kunt u marketingberichten gaan sturen maar hou dit minimaal. Stuur vooral informatieve berichten rond. Onthoudt dat Twitter is opgezet als sociaal netwerk en niet als reclamemedium.

Laat wel weten als u een promotieactie begint. Verwijs naar een website of een weblog waar meer informatie te vinden is. Maar ook nu, doe het niet teveel. Want juist nu u followes gaag krijgen moet u deze niet tegen de haren in gaan strijken zodat ze naar een ander gaan.

Het verkrijgen van zoveel mogelijk followers is cruciaal als we van online marketing een succes willen maken. Er is nog iets waar u rekening mee moet houden en dat is de zogenaamde Twitter slap. Als u namelijk 2000 mensen volgt en u heb t niet meer dan 1800 followers dan kunt u zelf geen nieuwe mensen meer volgen. Door selectief te zijn voorkomt u dat u tegen dit soort beperkingen aan gaat lopen.

Stuur uw followers ook regelmatig een persoonlijke tweet. Hoe beter de verhouding hoe groter de kans dat u tot zaken kunt komen. Want het verkopen van een willekeurig product aan iemand die geen idee heeft wie u bent is heel erg moeilijk. Voorkom daarom ook berichten die op voorhand al een stuk onpersoonlijk gedrag uitstralen. Een tweet als "Hallo, kunt u mijn website bekijken..." werkt volkomen contraproductief.

Het gebruik maken van de populariteit van Twitter kan dus veel resultaat afwerpen maar alleen als u goed weet wat u aan het doen bent. Leer alles wat u maar te weten kunt komen over dit social network. Volg de goeroes en leer van hun ervaring. Als u ervoor zorgt dat u de regels een beetje in acht neemt dan kunt ook u slagen met de marketing van uw bedrijf met Twitter. Veel bedrijven met een positieve ervaring gingen u al voor.