donderdag 19 september 2013

Hoe werkt een zoekmachine.

Hoe werkt een zoekmachine.

We kennen en gebruiken allemaal internetzoekmachines. Die gebruiken we meestal als eerste hulpmiddel als we iets bepaalds zoeken op internet. Met name Google is heel bekend en wordt veel gebruikt. Minder bekend zijn Yahoo en Bing. Daarnaast kennen we nog zogenaamde metazoekmachines die niet zelf het internet afzoeken. Deze metazoekmachines  maken gebruik van de resultaten van andere zoekmachines. 

Hierbij gaat men uit van het op zich niet zo onlogische  principe dat wanneer iets in veel zoekmachines genoteerd is, dat het dan wel belangrijk zal zijn.


Wil een zoekmachine onze website of weblog kunnen vinden dan dient de site bij die zoekmachine aangemeld te zijn. Wat wil zeggen dat de zoekmachine ons internetadres (URL in vaktaal) kent. Dat kunnen we in de meeste gevallen zelf opgeven maar dan kan het wel even duren voordat het verwerkt is. Maar we kunnen hetzelfde ook bereiken door het opnemen van een link vanuit een drukbezochte site of weblog. Deze website wordt regelmatig door de zogenaamde spider van de zoekmachine bezocht. Maar wat is een dergelijke spider eigenlijk voor een fenomeen?

Het robothulpje van de zoekmachine

Elke zoekmachine kent zogenaamde spiders of zoekrobots. Google noemt zijn spider bijvoorbeeld de Googlebot. Dit zijn stukken computersoftware die een website benaderen en alle belangrijke informatie over die site verzamelen. Daaronder vallen ook de links naar andere websites. De adressen van die websites worden bewaard en op hun beurt ook weer door de spider bezocht. Dit proces gaat constant door waardoor elke site eens in de zoveel tijd door de spider wordt bezocht. Dit proces wordt ook wel het indiceren van websites genoemd.

De informatie die de spider verzamelt wordt opgeslagen in de databases van de zoekmachine. Op het moment dat nu iemand iets wil opzoeken dan zal de zoekmachine in zijn database gaan kijken welke site het beste aan de gestelde vraag zal voldoen. De volgorde ofwel de ranking wordt bepaald door een groot aantal factoren en de manier waarop deze factoren de volgorde beïnvloeden behoort tot de belangrijkste bedrijfsgeheimen van de eigenaren van de zoekmachines.

Pas op voor een penalty

Uiteraard wordt er op allerlei manieren geprobeerd om de zoekmachine om de tuin te leiden om een hogere plaats in de zoekmachines te bereiken. Soms is dit zo doorzichtig dat het leidt tot een zogenaamde “penalty”. Een penalty is een strafmaatregel die een zoekmachine u oplegt en die neerkomt op een bewust veel lagere notering of zelfs een totale verwijdering uit de database. Uw website of weblog is daarmee onvindbaar geworden. 

Een hoge ranking is niet doorslaggevend

Sommige mensen zweren bij de ranking in de zoekmachines. Natuurlijk is die ranking belangrijk. Maar deze is zeker ook niet doorslaggevend. En een hoge ranking moet zeker niet ten koste van alles en heel veel geld gaan,  want de kans dat u door een plotseling veranderend algoritme van de zoekmachine van de ene dag naar de andere van de eerste pagina naar pagina 3254 van de resultaten verdwijnt is behoorlijk groot. U zult niet de eerste webeigenaar zijn die dit overkomt. En beslist ook de laatste niet. Dus is het de vraag of het een echt grote investering allemaal wel waard is.




 

Meer informatie over Team Jetje