Click trough rate
de click trough rate of afgekort CTR is het aantal keren dat er op uw advertentie wordt geklikt gedeeld door het aantal vertoningen van de pagina waar de advertentie op staat.Wordt uw pagina bijvoorbeeld 100 keer vertoond en wordt er 3 x op de advertentie geklikt dan is de click trough rate 0,03.
De click trough rate is voor elke combinatie pagina/advertentie weer anders. Ofwel een advertentie kan op de ene pagina een totaal andere click trough range hebben dan op een andere pagina.
De click trough rate komt in de praktijk zelden boven de 1 op 100 uit. Als dan bijvoorbeeld 1 op de 100 bezoekers tot de gewenste actie (bijvoorbeeld een aankoop) overgaat dan weet u dat u 100 x 100 ofwel 10.000 bezoekers moet krijgen om een aankoop te realiseren. Wat die 100 klikken u kosten kunt u berekenen, zodat u goed inzicht kunt krijgen in de kosten van deze vorm van marketing
De CTR speelt ook een rol bij het berekenen van de kwaliteit van de advertentie. Google rekent minder voor advertenties van een hogere kwaliteit dus met een hogere CTR.
Overigens is de click trough rate geen exacte weergave van de populariteit van uw advertentie. Want als u de URL waar de advertentie heen gaat springen in uw tekst of advertentie hebt staan, kunnen uw bezoekers die ook direct in de adresbalk intypen. Ze gaan dan wel naar de betreffende site maar worden niet meegerekend bij het bepalen van de click trough rate