vrijdag 17 oktober 2014

Freebie

Freebie

In de internetmarketing, maar ook wel daarbuiten, is de freebie (in het Nederlands iets van weggevertje) populair. Dit is eenvoudigweg iets dat u weggeeft aan uw bezoekers. In de zuiverste vorm geeft u de freebee echt weg. In de wat minder zuivere vorm geeft u ze weg voor een kleine tegenprestatie zoals het achterlaten van een emailadres.

Als uw website niet direct gericht is op het verkopen van een product, dan kan het interessant zijn om een complete bibliotheek van dit soort weggevers aan te leggen. Ze zorgen dan mensen langer op uw site blijven om de bibliotheek te doorzoeken en tijdens het ophalen van de weggevertjes kan men nog even rondkijken en wellicht nog op een idee komen.

U loopt wel het risico dat er een bepaalde categorie mensen op uw website komt die alleen interesse hebben in de weggevertjes. Daarom maken sommige marketeers een aparte freebie website waar men lid van moet worden om toegang te verkrijgen. Dat houdt niet geïnteresseerde personen buiten de deur.

Zorg er wel voor dat uw freebie een zekere kwaliteit heeft. Iets wat irritant is of zelfs schadelijk op uw computer moet u absoluut niet opnemen omdat uw bezoekers deze lage kwaliteit gaan associëren met uw producten en dat is uitermate schadelijk voor de reputatie van die producten, uw bedrijf en van uzelf.

Zorg er ook voor om uw freebie regelmatig te vernieuwen. Want iemand die al eens op uw site geweest is en denkt dezelfde freebie aan te treffen, zal niet meer op een advertentie reageren. En dat doet hij wellicht wel als u in die advertentie naar een nieuwe kunt verwijzen. Geef desnoods aan wanneer er weer iets nieuws te verwachten is. Alle kans dat men tegen die tijd even komt kijken wat deze nieuwe freebie voorstelt. Uiteraard combineert u dat moment met een nieuwe aanbieding.

Werken met een freebie kan dus heel interessant zijn, maar gebruik het met verstand.