zaterdag 24 augustus 2013

Twee copywriting geheimen die succes haast garanderen.

Twee copywriting geheimen die succes haast garanderen

Copywriters zijn er nog steeds niet uit of je nu een korte verkooptekst moet schrijven of juist een lange met veel details. Het punt bij deze discussie is dat je moet kijken naar de doelgroep die je voor ogen staat.

Er zijn bij copywriting  in principe twee soorten kopers namelijk:

(1) de impulsieve koper.
Dit is de persoon die altijd ergens heen moet en waar altijd iemand op wacht waar hij direct naar toe moet en die daar eigenlijk ook nog geen tijd voor heeft.

Hij zal in zijn haast de koppen doorlezen, een paar foto's of in het oog springende punten bekijken en dan een besluit nemen.

(2) de analyserende koper.
Dit is de groep die ervan uitgaat dat de belangrijkste informatie in de details verscholen zit. Ze lezen, zeg maar rustig bestuderen, alles inclusief de kleine lettertjes.

Het mag duidelijk zijn dat een succesvolle verkooptekst zich richt op beide groepen want uiteindelijk willen we niemand uitsluiten, nietwaar? En is dan maar de vraag of de lengte van de tekst wel zo'n belangrijke functie heeft.

Want hoe bereik je beide groepen? De eerste groep bereiken we door veel informatie in de koppen en de subkoppen te stoppen. Daarnaast zorgen we voor grafische zaken die onze boodschap duidelijk ondersteunen. En we maken gebruik van zaken als grote letters(Fonts), gekleurde letteres en markeerstift effecten. De tweede groep gebruikt koppen en subkoppen om de indeling van de tekst te bestuderen. Zorg dat de door hem gewenste informatie onder die koppen te vinden is. Zorg voor details en statistieken. Zorg dat er wat te bestuderen en te onderzoeken valt.

Als u met deze punten rekening houdt dan heeft u zo goed als zeker een verkooptekst die op alle mogelijke lezers inspeelt en die alle sleutels bevat om hun aandacht te trekken. En als het goed is wordt nu juist die aandacht omgezet in omzet voor u.