Silostructuur
De ICT wereld, waar uiteraard ook het webdesign onder valt, is altijd al gek geweest op vreemde terminologie, die bij een nadere beschouwing vaak neerkomt op een nieuwe naam voor een al langer bestaand begrip.
Een voorbeeld is de zogenaamde silo-structuur van een website die als een soort wondermiddel voor de weergave in de zoekresultaten van een zoekmachine wordt gepresenteerd. In feite praten we hier over een opzet van een website op dezelfde manier als goed gestructureerde computersoftware wordt ontworpen.
Bij de websitebouw komt de belangstelling voor deze aanpak voort uit de noodzaak om een website aantrekkelijk te maken voor zoekmachines en dat gaat het beste als het onderwerp duidelijk is.
Stel dat we een kunstsite hebben met drie onderwerpen:
- platte beeldende kunst (schilderijen etc)
- ruimtelijke kunst (beeldbouwwerk)
- grafiek
De meeste webontwerpers hebben er weinig moeite mee om interne verwijzingen tussen alle pagina's onderling te laten lopen. Maken we echter gebruik van een silostructuur dan krijgen we een gemeenschappelijke homepage met daaronder een drietal "takken", voor elk genoemd onderwerp een eigen tak. Voegen we pagina's met informatie toe dan zal ook die pagina in die tak, -in de silo- dus moeten passen.
Ook links van buitenaf gaan direct naar de meest doelgerichte pagina in de silo verwijzen en niet meer naar de homepage.