dinsdag 30 september 2014

Zoekresultaten

Zoekresultaten



Als we gebruik maken van een zoekmachine op het internet, bijvoorbeeld de zoekmachine van Google, dan gebruiken we daar een zogenaamd trefwoord voor waarop we willen zoeken. De zoekmachine zal dan gaan kijken, hoe vaak en waar dit trefwoord voorkomt en zal dan een serie webpagina's voorstellen waarop dit trefwoord het beste tot zijn recht komt. Dat is van een aantal factoren afhankelijk. 


Deze resultaten komen namelijk tot stand op basis van berekeningen die niet alleen knap ingewikkeld zijn maar die ook nog zeer regelmatig veranderen. Iets wat vandaag hoog in de zoekresultaten staat kan morgen honderden pagina's verder staan. Het is een soort kat en muis spel tussen webdesigners en Google.

Webontwikkelaars vinden een nieuwe truc om hoog in de zoekresultaten te eindigen en Google zorgt er daarna weer voor dat dit voordeel ongedaan gemaakt wordt. Dat kun je dus allemaal wel een tijdje volhouden en dat zien we dan ook al vanaf de eerste dagen van de zoekmachines op het internet.

In de praktijk is alleen de eerste pagina van de zoekmachines echt van belang. De doorsnee internetbezoeker gaat bij het zoeken naar informatie zeker niet verder dan die pagina. En dan zal hij of zij bij voorkeur ook nog eens op één van de bovenste webpagina's klikken. Dit is bijna altijd een gesponsorde plek ofwel een soort van duur betaalde advertentie. Maar ze trekken wel de aandacht van de bezoekers van uw website.

Vandaar het zo noodzakelijke optimaliseren van een website om hoog in de zoekresultaten te komen, een vak apart geworden is. Zeg maar gerust een specialisme. We spreken bij dat specialisme van goed om kunnen gaan met zogenaamde SEO technieken. Dat zijn de technieken en handigheidjes die er voor moeten gaan zorgen dat u ergens bovenaan de zoekresultaten te vinden bent. En wat heel belangrijk is, dat u daar ook blijft.

Vaak vinden we in de zoekresultaten ook advertenties in  allerlei soorten en maten. Dit zijn dik betaalde advertenties en gesponsorde websites. Die staan daar niet omdat ze betere informatie zouden leveren maar omdat er voor betaald is. Dat zegt dus weinig over de kwaliteit van het gebodende.

Behalve naar  teksten kun je met Google ook prima zoeken naar afbeeldingen en video's. Dat is wat minder bekend bij het grote publiek maar het werkt prima.





 

Meer informatie over Team Jetje