Zoekmachine
Een zoekmachine is een gespecialiseerde internetsite zoals Google, Yahoo! en Bing van Microsoft, waarmee we op basis van één of meer trefwoorden kunnen zoeken naar alle mogelijke zaken die op het internet zijn terug te vinden. Vaak vinden we dan niet alleen teksten maar ook plaatjes en zelfs video's.
Het is voor aanbieders van producten natuurlijk altijd van groot belang om op internet gevonden te worden. Nu zal een zoekmachine uw website hoogstwaarschijnlijk na verloop van tijd wel vermelden, maar het wil niet zeggen dat u daar iets aan heeft. Overigens kan het rustig een half jaar duren voordat die vermelding een feit is dus maak u geen zorgen als u morgen nog niet te vinden bent in Google en collega's.
In de praktijk maken alleen de 10 bovenste vermeldingen op de eerste pagina met zoekresultaten een redelijke kans om bezocht te worden door degene die met trefwoorden op zoek was naar iets bepaalds. En tegenwoordig staan daar in het algemeen ook alleen maar gesponsorde ofwel betaalde advertenties. Hoe meer je betaalt, hoe vindbaarder je wordt. Is dat oneerlijk? Ja. Maar het is typerend voor de kapitalistische maatschappij waar internet nu eenmaal een voorloper van is.
Hoe verder u naar achteren staat, hoe kleiner de kans dat men u ooit zal vinden. Dit probleem probeert men op te lossen door allerlei handigheidjes in de codering van de website aan te brengen. Dit proces wordt zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd. SEO is werk voor specialisten, die daarbij ook nog eens permanent aan de gang kunnen blijven, omdat de regels waarmee de zoekmachine de zoekresultaten indeelt, vaak van de ene op het andere moment veranderen.
Het effect is dan dat een website binnen enkele minuten van plaats 3 op de eerste pagina verhuist naar pagina 3466 en daarmee definitief onvindbaar is geworden. Hier is niets tegen te doen. Na verloop van enige tijd wil het nog wel weer eens stabiliseren, maar niemand kan de vindbaarheid van uw website voor een langere tijd garanderen.
Dat betekent dat we voor de vindbaarheid van onze websites zeker niet afhankelijk mogen zijn van de vermelding in een zoekmachine als bijvoorbeeld Google. Het is leuk dat we daar te vinden zijn maar niemand garandeert dat het morgen nog zo is. Dat maakt dan ook dat veel bezitters van websites uitwijken naar andere technieken om de vindbaarheid te verbeteren dan alleen via een zoekmachine.
Dode zoekmachines
In veel oudere overzichten met zoekmachines of wat eerdere artikelen over dit onderwerp vinden we nog wel eens zoekmachines die feitelijk niet meer bestaan.
Het betreft hierbij dan zoekmachines die door een van de grote spelers zijn overgenomen of die op een andere manier geen eigen zoektechniek of database meer bezitten. Voor een buitenstaander is dat verschil niet altijd even duidelijk.
Maar als de zoekmachine nog werkt dan mag je er gerust van uitgaan dat deze één van de bekende zoekmachines gebruikt en daarmee weinig tot helemaal geen extra toegevoegde waarde heeft.
Een lijstje van zoekmachines die inmiddels niet meer bestaan:
- AlltheWeb
- Altavista
- Deja.com
- Excite
- Infoseek
- HotBot
- Teoma
- WebCrawler
- iWon
- Lycos
- Magellan