vrijdag 17 oktober 2014

A/B testing

A/B-testing

A/B-testing wordt ook wel splittesting wordt genoemd is een techniek in de wereld van de marktonderzoeker om de effectiviteit van van verschillende marketingstrategieën te bepalen.

Hiertoe wordt er een standaard set marketing materiaal gemaakt, samen met een tweede set waar dan de te testen component in wordt verandert. Dus als u wilt weten welke kleur letter het beter doet, dan maakt u bijvoorbeeld het originele document met zwarte letters en het alternatieve met blauwe letters.

Beide worden nu in de praktijk uitgeprobeerd waarna gekeken wordt wat de beste resultaten geeft. Is dat goed bepaald, dan kan een volgende test met nieuwe documenten gedaan worden om andere aspecten te testen, bijvoorbeeld de effectiviteit van onze verkoopteksten 

Bijvoorbeeld: U bent nieuwsgierig waar uw kopers nu meer belangstelling voor hebben. Willen ze figuratieve kunst of hebben ze juist meer interesse in uw abstracte werken. Dan maakt u twee advertenties. Één met een abstract schilderij en eentje met een fraai figuratief werk.Verder houdt u alles hetzelfde. U zet beide advertenties tegelijkertijd uit en kijkt welke de meeste belangstelling trekt. Waardevolle informatie, zeker als u dit soort testen regelmatig doet.

A/B-testing verkoopteksten

Het constant testen en verbeteren van verkooptekst kan niet genoeg benadrukt worden. Veel mensen schrijven eenmalig een advertentie en doen er nooit meer iets mee. Met testen bepaalt u welke advertentie het beste scoort. Gebruik bijvoorbeeld gedurende vier weken vier verschillende advertenties en kijk welke de meeste reacties heeft opgeleverd én welke de meeste verkopen. Dat hoeft namelijk niet dezelfde te zijn.

Op deze manier kunt u uw advertenties en uw verkoopteksten steeds verder verbeteren tot nieuwe wijzigingen geen merkbaar effect meer sorteren. Pas dan is uw proces van A/B-testing en verbetering ten einde.

Het grote voordeel van deze vorm van A/B-testing is dat het simpel en rechtoe-rechtaan is. Maar er is ook een ingewikkelder versie, die multivariate testing wordt genoemd.

Multivariate testing

.
Bij de "multivariate testing"  vorm van testen worden geen twee vormen gebruikt, maar kunnen er meer variabelen tegelijkertijd getest worden, Dit kan de snelheid van werken flink versnellen maar in het algemeen is er wel meer materiaal nodig dan bij het simpeler A/B-testing, wat weer vertragend kan werken. 

Deze vorm van testen wordt ondersteund door vrij complexe,statistische software. Zonder deze software is het vrijwel ondoenlijk om aan multivariate testing te doen.

Test verschillende advertentiestijlen

Zolang u het niet uitgeprobeerd hebt zult u nooit weten welke stijl het beste werkt. Er zijn verschillende stijlen van adverteren mogelijk: vriendelijk, agressief, humor en dergelijke. 

Probeer ze daarom allemaal een tijdje en kijk welke advertentie de meeste aandacht trekt. Google Adsense biedt hier een aantal uitstekende hulpmiddelen voor aan die u beslist moet gaan gebruiken.

Gebruik meerdere advertenties

Iets wat min of meer dwingt tot het gebruik van testing is Google Adwords. Met Google Adwords kunt u verschillende advertenties met dezelfde trefwoorden gebruiken. U kunt dan uittesten welke advertentie voor u het beste werkt. In het geval van Adwords is het zelfs zo dat de advertentie waar het meest op geklikt wordt, automatisch ook het meeste wordt vertoond.

 

Meer informatie over Team Jetje