vrijdag 24 oktober 2014

copywriting suggesties

Een paar copywriting suggesties

Geef uw bezoekers een kristallen bol

Trek uw bezoekers over de streep om uw producten te kopen door ze als het ware in de toekomst te laten kijken. En vertel ze wat er gaat gebeuren als ze wel of juist niet kopen. Als u een boek verkoopt over verlegenheid die kunt iets opnemen als "stel u voor dat u straks op een receptie op iedereen af stapt en een gesprek begint zonder zelfs maar enige aarzeling".

Laat trefwoorden goed opvallen

Benadruk uw trefwoorden door uw advertentieteksten heen. Ze trekken de aandacht door het gebruik van kleuren, onderstrepingen, schuine tekst (italics) en dergelijke. Wat ook goed werkt is het herhalen van een trefwoord wat u benadrukken wilt. Het staat gek maar het trekt wel aandacht: Dit is een heel goed boek over marketing, marketing en nog eens marketing.

Neem aanbevelingen altijd over

Beschikt u over aanbevelingen van bekende mensen in uw branche, neem deze dan zeker over. Want als een bekend iemand uw product ziet zitten dan zal het ook voor uw bezoekers wel iets zijn. Dus neem iets op als "bekend iemand xxxx zegt over dit product..."

Benadruk het gebruiksgemak

Vertel uw mogelijke klanten altijd dat uw product zo gemakkelijk in het gebruik is. Mensen kopen niet graag een product waarbij ze eerst een 100 pagina handleiding door moeten spitten. Dus neem iets op als "onze software is heel gebruiksvriendelijk, het neemt u stap voor stap aan de hand om het snel te leren kennen."

Gebruik vermeldingen in de pers

Komen u, uw bedrijf of uw producten wel eens in het nieuws? Er zijn vele manieren om in het nieuws te komen. Zaken die gepubliceerd worden in tijdschriften, locale bladen, nieuwsbrieven en dergelijke neemt u over op een speciale PR website. Zaken als het lanceren van een wel heel vreemd product, het geven van een cadeau of groot geld bedrag aan een goed doel, het organiseren van een bijeenkomst en dergelijke doen het meestal wel en een goed aangeleverd persbericht wordt meestal wel integraal overgenomen. Zorg voor een speciaal pershoekje op uw website met zaken als vrij te gebruiken foto's en persberichten.

Ondersteun tekst met afbeeldingen

Gebruik foto's, tekeningen of andere afbeeldingen van mensen die uw product gebruiken om hun problemen op te lossen. Zorg voor minimaal één plaatje waar het effect van het gebruik van uw product goed op uit komt. Of laat de problemen zien waar iemand mee tobt die u producten niet gebruikt.

Geef een voorbeeld

Geef uw mogelijke klanten een voorbeeld van uw product. Als het voorbeeld waar kan maken wat u claimt met uw product dan is er een goede kans dat men uw product zal kopen. Geef uw klanten bijvoorbeeld een hoofdstuk uit uw boek dat u verkopen wilt of laat bij een tijdschrift online enkele oudere exemplaren zien,

Zorg voor iets om te bekijken

Zorg voor iets expositie of museumachtigs op uw website dat een relatie heeft met uw doelgroep. Het dient mensen aan te trekken zoals ook een normale expositie dat doet. Als u bijvoorbeeld een handel in muziek hebt neem dan een expositie op van hoezen van oude grammofoonplaten.

Ondersteun een goed doel

Zoek een goed doel dat de meeste van uw klanten ook wel aan zal spreken of neem een "goed doel van de maand". Vertel uw klanten dat dit goede doel een percentage van de omzet zal ontvangen. Probeer hiervan indien mogelijk ook bewijs te leveren.

Laat de bezoeker een band opbouwen

Zorg ervoor dat uw lezer al het gevoel heeft dat hij uw product al in zijn bezit heeft. Laat ze het gevoel krijgen dat ze al resultaat hebben behaald en hoe dat aanvoelt. Als ze al een emotionele band hebben opgebouwd dan zal dat de kans dat men gaat kopen aanzienlijk vergroten.

Werk met een adviesprijs

Zorg er altijd voor dat uw lezer het gevoel heeft dat hij een enorm koopje gaat ontvangen. Vertel ze wat de "adviesprijs" is van uw product en dat wanneer ze het nu kopen de prijs aanzienlijk lager komt te liggen.

Geef een geldterug garantie

Zorg voor een geldterug garantie die een normale ver te boven gaat. In plaats van een paar weken, geef een aanzienlijk langere periode. Vertel ook dat men uw gratis bonus kan houden of dat u de aankoopprijs zult verdubbelen als het niet voldoet.

Richt u tot uw doelgroep

Richt u in de kopregel van uw advertentie rechtstreeks tot uw doelgroep. De lezers voelen zich dan aangesproken en belangrijk. Ze behoren tot de selecte groep die uw product mag kopen. Dus als uw producten op autohandelaren tandartsen is gericht neem dan iets op als "Hallo handelaren in auto's. Hier is een manier om uw omzet met 20% te verhogen"

Gebruik lijsten met opsommingstekens

Gebruik opsommingstekens (bullets) om alle voordelen van uw product weer te geven. Want voordelen zijn de sleutel om alles te verkopen. Dus zorg ervoor dat die voordelen eruit springen. Gebruikt grote punten, cirkeltjes, ruitjes, driehoeken, pijltjes. Kortom, als het maar opvalt.

Bied bonussen en verrassingen aan

Vertel uw lezers dat ze verrassingsbonussen kunnen ontvangen. Dat vergroot hun nieuwsgierigheid en de kans dat men het product gaat kopen om er achter te komen wat de verrassing zal zijn.

"dit is een unieke aanbieding"

Laat uw lezer weten dat dit specifieke pakket nooit meer aangeboden zal gaan worden. Er moet een vorm van urgentie is uw aanbod zitten willen mensen tot aankoop overgaan. Natuurlijk kunt u uw product later opnieuw aanbieden voor een andere prijs en met een andere bonus.

Geef alvast wat praktische tips

Geef alvast wat tips in uw advertentie die uw klanten zullen helpen met hun probleem. Dit zorgt voor geloofwaardigheid bij uw bedrijf en zorgt ervoor dat mensen uw producten en diensten gaan vertrouwen.

Stap in de schoenen van de klant

Probeer altijd om in de schoenen van uw klanten te gaan staan om van daar uit naar uw bedrijf en vooral uw verkooptekst te kijken. U schrijft teksten van de klanten, niet voor uzelf. U maakt een website voor uw klanten. Niet voor Uzelf. En dat blijft een valkuil waar veel beginnende copywriters nog altijd met open ogen instappen.

Als u bijvoorbeeld een product verkoopt waar mensen geld mee kunnen verdienen, vraag u dan eens af hoe deze mensen zich voelen. Hoe hun leven er uit ziet. Wat ze kunnen doen voor zichzelf of voor een ander. Hoe vervelend het kan zijn als je omgeving zich van alles kan veroorloven en je zelf niets kunt doen. Als u dat in kunt voelen dan is het schrijven van de juiste teksten om hen tot actie aan te zetten al een stuk eenvoudiger geworden.