zondag 15 november 2015

Hoe gebruik je Tag en categorie

Hoe gebruik je tag en categorie

Twee belangrijke begrippen

Als we een blogpost schrijven dan krijgen we te maken met twee belangrijke begrippen, namelijk Tag en Categorie. Tag en categorie zijn vooral bedoeld als een hulpmiddel om mensen de weg te laten vinden op uw weblog. De categorie kun je in vergelijken met de inhoudsopgave. En de tag vervangt de  index die we vaak achterin een boek aantreffen. 


tag en categorie

Voorbeelden  van tag en categorie in de kunstwereld

In de kunstwereld zouden we bijvoorbeeld categorieën tegen kunnen  komen als schilderen, beeldhouwen, boetseren, glaskunst, boeken, workshops, websites etc.

Tags kunnen dan woorden zijn als penseel, waaierpenseel, contékrijt, houtskool, Siberisch krijt. Er zullen er honderden zijn.

WordPress en Blogspot

Als we een weblog hebben dat op WordPress gebaseerd is dan kent het blog beide begrippen. Maken we gebruik van  Blogspot dan vinden we daar alleen de tag die daar trouwens "label" wordt genoemd. Bij andere blogplatforms dan deze twee meest gebruikte platforms, verschilt het van de ene naar de andere. Een categorie is het best te zien als een globale indeling. Maken we een blog over internetmarketing (zoals dit blog) dan vinden we daar artikelen over blogging, het gebruik van artikelen, samenwerkingsverbanden, copywriting, advertentietechnieken en dergelijke die we bij een WordPress blog meestal wel weer als categorie terugvinden.

Beperk de aantallen die gebruikt worden

In de praktijk wordt er van uitgegaan,  dat het aantal categorieën en subcategorieën beperkt moet blijven tot een stuk of vijf om te voorkomen dat het geheel veel te onoverzichtelijk wordt waardoor het doel voorbij geschoten wordt.

De tag komt als gezegd overeen met het trefwoord, dat we bijvoorbeeld in een trefwoordenoverzicht in een boek terugvinden.

Verwar de begrippen niet

Tags zijn dat ook vooral bedoeld, om het uw lezers gemakkelijk te maken om bepaalde teksten weer terug te vinden. Vermeng de beide begrippen Tag en Categorie niet. Ze hebben een verschillend doel en zeker het gebruik van dezelfde teksten kan voor een lezer behoorlijk verwarrend werken.

Gebruik zoveel mogelijk dezelfde tags

Ook bij het gebruik van tags wordt aangeraden om het aantal te beperken. Gebruik ook steeds zoveel mogelijk dezelfde tags. Geen meervoudsvormen, synoniemen, werkwoordvervoegingen en dergelijke. Maak voor uzelf op dat punt een soort set met regels om consequent gebruik gemakkelijker te maken. Gebruik verde uitsluitend tags die uw inhoud adequaat beschrijven. Voorbeelden van tags voor een artikel als dit zijn bijvoorbeeld "content marketing", "beter bloggen", "werken met tags".

Maak tags niet te lang, bijvoorbeeld 3 woorden

We maken dan bij voorkeur gebruik van tags, die uit maximaal drie woorden bestaan. Probeer een beetje in te schatten waar uw lezers naar op zoek zijn. Rare zinsconstructies die niemand weet te bedenken, zijn dan misschien wel leuk uniek op Google, maar als niemand ze bedenkt en ze dus ooit gebruikt dan zijn ze in de praktijk knap zinloos.