10 manieren om uw online-omzet te vergroten
Het online-verkopen van kunst |
Algemeen dus ook kunstgericht
De tien tips die hieronder volgen zijn vrij algemeen en daarmee dus ook in de kunstwereld goed te gebruiken. De meeste tips werken op elke website, dus waarschijnlijk ook wel op de uwe,
1. Maak met mate gebruik van advertenties in de vorm van bewegende banners. Let erop dat deze een "opdracht” bevatten om in actie te komen. Bijvoorbeeld om er op te klikken. Als er teveel bewegende banners op een pagina staan wordt deze veel te onrustig . Als echt elke advertentie om aandacht schreeuwt dan weet niemand meer waar hij of zij het eerste kijken moet en het gevolg is dan meestal dat men weg klikt naar een andere site toe.
2. Volgens sommige goeroes zijn pop-up en pop-under vensters helemaal dood. Niemand zou er nog op klikken en ze worden afgevangen door adblockers. Het is de grote vraag of dat waar is. Er bestaan een aantal manieren die niet direct door een popupblokker worden afgevangen. En uit onderzoeken blijkt dat ze echt de aandacht wel blijven trekken. Pop-up en pop-under vensters worden niet voor niets als zo irritant ervaren. Als niemand ze op zou merken zou er immers ook niemand problemen mee hebben, nietwaar?
3. Koop zoveel mogelijk (e-)boeken over internet en wordt lid van gespecialiseerde websites en discussiegroepen. Bestudeer alle nieuwe mogelijkheden om websites te promoten die u maar kunt vinden en kijk wat u daarvan simpel in gebruik kunt nemen.
4. Maak een analyse van elke vorm van promotie die uw doet. Bewaar de technieken die goed werken en laat rustig schieten wat niet blijkt te werken. Verspil uw kostbare tijd en geld niet aan de verkeerde dingen. Onthou altijd de 80/20 regels van Pareto. Die regel is buitengewoon effectief al druist het soms tegen het gevoel van sommige mensen in. Een groot voordeel is het voorkomen van vele vormen van verspilling op punten waar vooral gevoelsmatig wordt gewerkt.
5. Zorg dat u uit elke bezoeker zoveel mogelijk haalt. Vraag uw klanten om zich te abonneren op uw nieuwsbrief, om deel te nemen op uw forum, een advertentie te plaatsen, en dergelijke. Een klant moet terugkomen. Of hij of zij moet minimaal bereikbaar voor u blijven. Anders ziet u deze klant waarschijnlijk nooit meer terug.
6. Gebruik naast banners ook tekstlinks op uw website of in uw advertenties. Als uw banners geen verkeer trekken, dan doen tekstlinks dat misschien wel, omdat veel mensen geen aandacht schenken aan banners.
7. Wissel onderling content uit met de uitgevers van andere nieuwsbrieven op het gebied van kunst of zaken die daar dicht tegenaan liggen. Denk aan een lijstenmakerij. Of een veilinghuis. Dat is een krachtige en effectieve manier om uw links ook op andere websites met dezelfde doelgroep te krijgen. Het is wel aan te raden om een hoeveelheid wijzigingen aan te brengen om ruzie met de robots van Google te voorkomen, die al snel aannemen dat twee bepaalde teksten hetzelfde zijn.
8. Zorg ervoor dat uw product voor al uw klanten beschikbaar is op elk door hen gewenst moment. Als u dingen na moet gaan sturen, zullen ze hun order mogelijk annuleren. "Nee" verkopen is ook iets dat tot elke prijs vermeden moet worden want de met zoveel moeite gevonden klant die met "Nee" wordt geconfronteert gaat weg en zal nooit meer terug komen.
9. Deel de content op uw website zo in dat de bezoeker er snel overheen kan lezen. Veel mensen hebben (voor hun gevoel) altijd veel te weinig tijd. Gebruik dus
- lijstjes met bullets (zoals bijvoorbeeld het lijstje waar u nu naar kijkt) ;
- korte artikelen;
- heel veel tussenkoppen;
- opvallende quotes;
- tussengevoegde tekstblokken;
- afbeeldingen;
- eenvoudig te lezen grafieken;
en dergelijke.
10. Zorg voor een forum of een chatmogelijkheid. Als mensen het eenmaal gezien hebben zullen ze uw website vaker bezoeken om te zien of er nog chatberichten of forumposts zijn bijgekomen. U zult er van staan te kijken hoeveel mensen met een zekere regelmaat eventjes binnenwippen.