Het geheim van veel verkeer: Superieure content
Verkeer naar een website is van levensbelang voor deze site. Wat heb je tenslotte aan een fraai vormgegeven website als deze nauwelijks bezoekers trekt? Inderdaad. Helemaal niets.
Nu heeft de website-eigenaar de keuze uit een flink aantal technieken om doelgericht verkeer naar zijn website te trekken. De simpelste is waarschijnlijk om het domweg te kopen. Er zijn een aantal bedrijven die vanuit hun klantenbestanden waarschijnlijk geïnteresseerde bezoekers selecteren. Nadeel is dat dit soort diensten meestal alleen in Engelstalige landen beschikbaar is. Maar voor een internationaal gerichte site kan het een mogelijkheid zijn.
Maar goed, dan komen deze bezoekers een keertje langs. Maar we willen natuurlijk dat ze terug komen. En op den duur ook eens iets kopen of iets anders doen waar we iets aan hebben. En vaak kopen bezoekers pas als ze een aantal keren langs zijn geweest en voor hun gevoel een band hebben opgebouwd.
Er is eigenlijk maar één goede manier om mensen steeds terug te laten keren en dat is door constant nieuwe, kwalitatief goede content aan te bieden. Hoewel het nooit te garanderen valt dat klanten nog een keertje terugkomen zijn er wel een paar zaken waar we rekening mee kunnen houden:
Zorg voor een duidelijk verhaal
Hou u bij uw bedrijf en uw producten en vermijd het binnenhalen van verkeer dat geen enkele relatie tot uw producten heeft. Hoewel veel verkeer positief uitwerkt op de vindbaarheid van uw site ontstaat er een hoge "bouncerate" ofwel het aantal bezoekers dat direct weer van uw website verdwijnt.En een hoge bouncerate werkt juist weer negatief uit op uw ranking in de zoekresultaten van de zoekmachines. Dit geeft natuurlijk ook aan dat we elke vorm van misleiding (zg linkbait) moeten voorkomen omdat dit zich op den duur dus tegen ons keert.
Voorkom te lange alinea's
Bezoekers lezen tekst op een website op een heel andere manier dan de tekst in een krant of een tijdschrift. Normaal zijn lange alinea's bij geprinte media geen probleem maar bij een webpagina schrikt een vol computerscherm direct af. Zeker als je de tekst moet schuiven om alles te kunnen lezen.En dan is het vaak lastig en irritant om weer terug te komen waar je gebleven was. Verdeel uw tekst daarom in een groot aantal alinea's met voldoende witruimte er tussen om een goede tekst/witruimte balans te krijgen. Een kopje boven de alinea is zeker aan te raden in verband met het gemakkelijk terug vinden.
Gebruik afbeeldingen die iets toevoegen
U kunt de zeggingskracht van uw content flink opvoeren door een goed gebruik van afbeeldingen en foto's. Vaak kan iets met een afbeelding duidelijk gemaakt worden wat ons heel veel tekst zou kosten om het uit te leggen.Ook zijn afbeeldingen eenduidiger dan tekst die vaak door verschillende lezers heel anders wordt uitgelegd. Afbeeldigen kunnen dan voor de nodige toelichting zorgen. Bedenk dat zoekrobots uw afbeeldingen niet kunnen begrijpen dus zorg voor goede ALT-tags bij de afbeeldingen om die te beschrijven.
Zorg voor gebruiksvriendelijkheid
Sommige zeer fraai vormgegeven websites hebben een groot nadeel. Het namelijk een raadsel hoe je verder moet komen. Of in vaktaal: De navigatie is niet te volgen. Maak geen zoekplaatje van uw website. Het irriteert uw bezoekers alleen maar. Je mag op dit gebied rustig zeggen dat het niet duidelijk genoeg kan zijn.Bezoekers van websites gaan echt niet lang zoeken of diep zitten nadenken. Integendeel. Die klikken naar de concurrent me die website die wel duidelijk is. Maak altijd duidelijk wat de volgende actie is die van de bezoeker wordt verwacht.
Alleen een prima ervaring met uw website kan er voor zorgen dat de met zoveel moeite binnengehaalde bezoekers geen éénmalige bezoekers blijken te zijn. Zorg dat uw bezoekers zich "thuisvoelen" op uw website. En er graag nog eens terug komen.