Nuttige online-marketingtips
Een handjevol nuttige tips voor de online marketeer
Marketingtip: Splits uw ebook op
Splits uw
ebook op in losse artikelen en verstuur die middels een
autoresponder. Uw bezoekers behoeven het
ebook niet te downloaden en krijgen het automatisch in leesbare stukken toegezonden.
Marketingtip: Splits beleidsmatige zaken
Splits uw beleidsmatige zaken zoals uw beleid met betrekking tot teruggestuurde producten, wanneer u geld terug geeft, uw levercondities en dergelijke op in losse stukken. Stuur deze notities eveneens rond middels een autoresponder. Dat valt aanzienlijk meer op dan ze ergens een plekje op een website te geven.
Marketingtip: Voeg extra onderwerpen toe
Voeg wat extra onderwerpen aan uw website toe. Veel sites waar men gratis mag adverteren maken het mogelijk om uw site bij elke categorie waar u actief bent te vermelden. Let wel op dat het zowel voor uw bezoekers als voor de
robots van zoekmachines duidelijk is waar uw website nu eigenlijk over gaat want anders is het middel erger dan de kwaal en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Marketingtip: Verhoog de "percieved value" van uw product
Zorg ervoor dat de waarde die uw klant ervaart bij uw product (percieved value) zo hoog mogelijk is. Dit bereikt u ondermeer door het product een soort gevoel van schaarste mee te geven. Bijvoorbeeld: Uw product is maar een beperkte tijd leverbaar; Uw product heeft tijdelijk een lagere prijs; Er is maar een beperkt aantal dat geleverd wordt en dergelijke toevoegingen.
Marketingtip: De beste Unique Selling Proposition bepalen
Zorg dat u altijd goed bekend bent met de zwakke plekken van uw concurrentie. Gebruik deze zwakke plekken daarna zelf als zogenaamde Unique Selling Proposition of USP. Ofwel datgene wat uw product zo uniek maakt. Dit is namelijk automatisch de juiste reden waarom mensen bij u moeten zijn en niet bij uw concurrentie.
Marketingtip: Zoek altijd een specifieke markt
Probeer uw producten te verkopen aan een specifieke markt. Zo kunt u proberen om uw book over vissen te niet te richten op vissers in het algemeen maar bijvoorbeeld op liefhebbers van vliegvissen. En een licht aangepaste versie verkoopt u aan liefhebbers van vissen op snoek. Etc. Etc. Zo kunt u uw kostbare teksten maximaal inzetten.
Marketingtip: Advertenties en marketingaanpak
Test altijd uw advertenties en marketingaanpak. Het aanbieden van het juiste aanbod aan de juiste doelgroep scheelt u heel veel geld. Om van de tijd en de zorgen maar te zwijgen.
Marketingtip: Voorspel de toekomst
Vertel uw bezoekers die u uw product willen kopen over de toekomst. Geef ze aan hoe goed hun leven zal worden met uw product maar ook hoe triest het zal worden als ze niet in uw product gaan investeren.
Marketingtip: Bied een gratis proefperiode aan
Bied een gratis proefperiode voor uw product aan gedurende een bepaalde tijd. Stuur geen rekening of laat geen geld afschrijven gedurende deze testperiode.Ze lopen dan geen enkel risico als ze uw product aan willen schaffen.
Marketingtip: Zorg voor extra webpagina's
Zorg voor extra websites en webpagina's die klanten trekken. Dan kunt u de bezoekers die hier op terecht komen doorleiden naar uw eigen site. Zorg er wel voor dat het hoofdonderwerp van uw website goed duidelijk is. Klanten die in verwarring raken waar ze zijn terechtgekomen zijn in luttele seconden weer weg.
Marketingtip: Benadruk het voorkomen van problemen
Vertel uw bezoekers altijd wat ze kunnen vermijden door uw product te kopen. Zo lopen ze minder risico op pijn, angst, gevaar en andere zaken waar de meeste mensen graag met een grote bocht omheen gaan. Angst is wellicht de belangrijkste kracht die u kunt gebruiken bij uw marketing
Marketingtip: Benadruk uw USP
Probeer altijd iets te vinden dat u uniek maakt ten opzichte van uw competitie. Dus zoek dingen die uw concurrent niet heeft en zorg dat u ze wel krijgt. Maak er een USP van en zorg dat u de wereld laat weten dat u die heeft.
Marketingtip: Zorg voor advertentieruimte
Ontwerp uw ezine zo dat er meerdere manieren van adverteren in kunnen komen. Vraag lezers om het ezine rond te sturen naar vrienden, familie of andere geïnteresseerden om het aantal lezers te vergroten. Biedt altijd aan om advertenties te ruilen, reciproce links op te nemen en dergelijke. Het grote gevaar van een ezine is wel dat iedereen er tegenwoordig eentje heeft waardoor ze nauwelijks meer geopend, laat staan gelezen worden.